piątek, 22 lutego 2013

AMH i rezerwa jajnikowa – odpowiadam na pytania :)


W zeszłym miesiącu pytaliście mnie w komentarzach o prawidłowe AMH. Stało się to dla mnie pobudką do tego, by porozmawiać z pracującymi u nas lekarzami na ten temat. Co to jest AMH, ile wynosi prawidłowy wynik i czym jest rezerwa jajnikowa? Odpowiedzi znajdziecie poniżej :)

Zacznijmy od tego, czym jest rezerwa jajnikowa. Jak wspomniałam w poprzedniej notce (i co dla niektórych stanowi głęboki szok☺), każda kobieta przychodzi na świat z określoną liczbą komórek jajowych. W ciągu swojego życia jej organizm nie produkuje nowych, a wręcz przeciwnie - wraz z wiekiem ich liczba zmniejsza się. Rezerwa jajnikowa – jak sama nazwa wskazuje☺ - świadczy właśnie o ilości komórek jajowych zgromadzonych w jajnikach. Rezerwa jajnikowa jest oczywiście różna dla różnych kobiet – nie ma stałej, poprawnej liczby komórek, jakie powinna posiadać kobieta. 
Jak i po co to zmierzyć? 

Ocena rezerwy jajnikowej jest ważnym elementem diagnostyki płodności. Prawidłowe AMH wynosi 1.5, choć przyjmuje się, że każdy wynik powyżej 1 jest dobry. Z opowieści lekarzy wiem, że badanie AMH wzbudza ogromny stres w kobietach, które obawiają się informacji, iż mają niską rezerwę jajnikową. Lekarze mocno jednak akcentowali, że każda kobieta musi zostać zbadana indywidualnie 
i lekarz musi stwierdzić, czy akurat w jej przypadku niska rezerwa może stanowić duży problem 
z zajściem w ciążę. Obniżone AMH nie przesądza ostatecznie o płodności! :)

Ok, wiemy po co, wiec czas odpowiedzieć na pytanie: jak mierzyć rezerwę jajnikową? Tutaj dochodzimy właśnie do tajemniczego badania AMH. Istnieje kilka metod służących do pomiaru rezerwy jajnikowej, lecz AMH jest jedną z popularniejszych. AMH to inaczej mierzenie poziomu hormonu anty-Mülerowskiego (stąd skrót AMH). Hormon ten produkowany jest w pęcherzykach zawierających komórki jajowe, dlatego poziom AMH we krwi kobiety jest dobrym wskaźnikiem rezerwy jajnikowej i pomocny w ocenie płodności. Obniżony poziom AMH sugeruje redukcję zapasu komórek jajowych. Pamiętajmy też, że AMH powinno być mierzone około 5 dnia u miesiączkującej kobiety.

Lekarze, z którymi miałam okazję porozmawiać, wspomnieli też, że test AMH jest badaniem dość drogim. Jako ewentualny zamiennik tego badania (podobna wartość diagnostyczna, ale niższa cena) sugerowali badanie USG, z oceną liczby pęcherzyków antralnych. 

Mam nadzieję, że moja notatka przybliżyła Wam wystarczająco temat, o który pytaliście J Jeśli macie dodatkowe pytania - podsyłajcie je do mnie, postaram się uzyskać profesjonalną odpowiedź jak najszybciej się da!:) 



Pozdrawiam, 
Majka 







45 komentarzy:

  1. a czy poziom AMH tylko może spadać? czy jest szansa, żeby się nieco wahnęło w górę?
    a jeśli tylko spada, to z jaką "prędkością"? co wpływa na poziom tego hormonu?

    OdpowiedzUsuń
  2. Podpytam lekarzy i dam znać:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już wiem coś więcej, z wypowiedzi lekarza udało mi się zanotować co następuje:

    Poziom AMH może się zmieniać w zależności od ilości pęcherzyków przedantralnych (wyst. do 3 miesięcy przed miesiączka). Może wzrastać jeśli odpowiedz jajników będzie lepsza – więcej pęcherzyków w jajnikach, lub zmniejszać się słabsza wydolność jajników - mniej pęcherzyków.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma znaczenia w ktorym dniu cyklu AMH jest mierzone.
    Wynik AMH jest czesto zanizony niedoborem witamiy D wiec zawsze warto to sprawdzic razen z AMH.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiekszych bzdur nie slyszalem, zyjesz w sredniowieczu...

      Usuń
  5. Czy przy amh 0,17 jest szansa na naturalną ciążę, jeżeli niski wynik jest spowodowany wyłuszczeniem ciałka żółtego?

    OdpowiedzUsuń
  6. hej,
    mam 23 lata i AMH 1,3. W tym wieku to chyba nie wróży dobrze? :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej Anonimowe:) nie chcę się sama wypowiadać jako ekspertka, dlatego podpytam lekarzy i odpowiem, jak tylko uda mi się uzyskać informacje!

    OdpowiedzUsuń
  8. Kochane mam dla Was odpowiedzi od lekarza!

    Ad 1. Wynik AMH 0,17 świadczy o dużej niewydolności jajników. Teoretycznie ciąża jest zawsze możliwa, ale w większości przypadków nawet stymulacja do IVF może nie przynieść spodziewanych efektów, dlatego należy rozważyć adopcje komórek jajowych lub zarodków

    Ad 2. Wynik AMH 1,3 jest prawidłowy

    Jeśli mogę Wam jeszcze jakoś pomóc, piszcie!:)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja jeszcze mam pytanie odnośnie tego amh 1,3. spotkałam się z różnymi opiniami, że jak na ten wiek (23 lata) jest on dość niski, jak i z takimi, że on nie zależy od wieku i przez lata może utrzymywać się na takim samym poziomie. Czyli rozumiem że póki co nie muszę się aż tak bardzo matwić? Przez jakieś 3 lata chciałabym jeszcze nie mieć dziecka, nie mam pracy dopiero studiuje tak samo jak mój chłopak. A i kiedyś słyszałam, że rezerwe jajnikową utrzymują/ przedłużają tabletki antykoncepcyjne, no bo wtedy jajniki są uśpione i nie odchodzi do owulacji, więc jajeczka się nie zużywają. Czy wiesz coś na temat tabletek anty a utrzymania tej rezerwy przez jakiś czas?
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz co, nie chcę się wypowiadać, bo lekarzem nie jestem - podpytam lekarzy i dam znać! :)

      Usuń
    2. Udało się, mam opinię lekarza - dra Małka :)

      "Wynik AMH 1.3 jest prawidłowym wynikiem. Nie posiadam informacji aby tabletki antykoncepcyjne utrzymywały rezerwę jajnikową na tym samym poziomie. Niestety z wiekiem jajniki się starzeją i rezerwa zminiejsza się. Pacjentka powinna wykonać sobie badania dopiero w momencie braku efektów starania o dziecko (tym bardziej ze ma 23 lata), ale nie powinna odkładać tych starań. Obecnie jest w najlepszym wieku do zajścia w ciążę!"

      Pozdrawiam! :)

      Usuń
  10. Witam!
    Chciałam się dowiedzieć czy jest możliwe żeby w ciągu roku AMH spadło z 1.6 na 0,55. Dodam, że jestem osobą zdrową, w tym roku kończę 32 lata i boję się, że nie mam już szans na dziecko.
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, jak zazwyczaj - dopytam lekarzy i dam znać, czekaj na odpowiedź!:)

      Usuń
    2. I już mam odpowiedź od lekarza:

      "AMH jest ważnym badaniem w praktyce każdego lekarza zajmującego się niepłodnością, ale nie najważniejszym. Nie należy pojedynczego badania rozpatrywać na zasadzie wszystko albo nic. Przedstawiony przez pacjentkę wynik oczywiście nie jest korzystny, ale przecież mógł nastąpić błąd laboratoryjny. Ocena kompleksowa powinna być wystawiona przez lekarza specjalistę, a nie na podstawie jednego wyniku. Jeśli miałbym się ustosunkować tylko do tego wyniku i ich wartości to powinna Pani w krótkim terminie udać się po poradę do lekarza zajmującego się leczeniem niepłodności i natychmiast rozpocząć starania o potomstwo."

      Pozdrawiam! :)

      Usuń
    3. U mnie AMH spadlo w ciagu roku z 2.08 do 0.68, az zamierzam powrorzyc badania

      Usuń
  11. A jeżeli AMH wynosi 0,17, a FSH jest idealne (ok. 8)? Przecież te wyniki sobie przeczą. Oba były powtórzone więc błąd nie wchodzi w rachubę. Ile może wynosić AMH kobiet z jednym jajnikiem - przecież one zachodzą w ciążę normalnie. Nie wierzę by ich amh było w normie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Droga Majko, proszę pomóż! Mam prawie 33 lata i odebralam ostatnio wynik mojego AMH. Dodam tylko ze badanie robione w Londynie wiec zastanawiam sie czy parametry (skala) wynikow sa takie same jak w Polsce. Czytam juz drugi dzien dziesiatki forow i chyba coraz bardziej glupieje.
    MOze na poczatek przedstawie Ci moje wyniki a pozniej zadam pytania:
    AMH mam 10,9 pmol/L
    przy czym jest napisane 0,0-3,07 pmol/L (bardzo slabo/niewykrywalne)
    3,08-21,97 pmol/L (slaba plodnosc)
    21,98-40,03 pmol/L (satysfakcjonujaca plodnosc)
    40,04-67,9 pmol?L (optymalna plodnosc)
    dalej pisze wynik powyzej 67,9 pmol/L moze sugerowac policystyczną chorobe jajnikow czy jakos tak (tlumacze z angielskiego) lub jakies guzki (?) Granulosa Cell Tumours.
    Dalej jest napisane: Prosze miec na uwadze ze od 2010 zmienila sie metodologia tego badania. Kiedys byla generacja 1 a teraz stosuje sie generacje 2 (od 6 wrzesnia 2010). Dla porownania badan 1 i 2 generacji nalezy pomnozyc wynik razy 1,4.

    I teraz moje pytanie. Kiedy czytam ze dziewczyny mają wyniki ponizej 1 i zachodzicie w ciaze to buzia sama mi sie smieje ale wtedy zaczynam sie zastanawiac co z moim wynikiem 10,9 pmol/L. Niby duza wartosc ale i tak wg legendy na moich badaniach pisze mi jak byk ze mam slaba plodnosc. wyczytalam chyba wczoraj na jakims forum, dziewczyna pisala: " mam AMH 17 wiec jest za wysokie bo norma to AMH 4 " i wtedy zrozumialam ze chyba uzywamy dwoch roznych skal (parametrow) wynikow. Lekarza mam dopiero widziec za kilka tygodni bo kazal mi przyjsc na konsultacje dopiero z wszystkimi wynikami zaleconych badan (AMH, jakies usg jajeczek i chyba jeszcze jakies badanie co wpuszcza sie plyn do jajowodow, no i badanie mojego partnera na jakosc nasienia). Do tego czasu nie wytrzymam i zwariuje. Czy potrafisz pomoc mi zinterpretowac te wyniki?? dziekuje !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoje wyniki podane są w pmol/L (pikomole na litr) a w Polsce stosuje się ng/mL (nanogramy na mililitr). Pikomol na litr to jednostka ILOŚCI cząsteczek w danej objętości, a nanogram na mililitr to jednostka MASY cząsteczek w danej objętości, dlatego wyników tych nie można porównywać. Żeby je zamienić musiałabym znać masę jednego mola (lub pikomola) AMH, których niestety nie znam.

      Usuń
  13. Proszę o pomoc moje AMH wynosi 0,14 a FSH a FSH to 40,68 od lekarza usłyszałam, że to przedwczesna menopauza.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wiatm, mam 43 lata, AMH wyszlo 0.12, Fsh 5,94. Czy mam sznase na udane invitro? dodam ze dwukrotnie byla w ciazy i poronilam. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam moj wynik AMH to 1.85 mam 31 lat i zastanawiam sie czy taki wynik jest ok?Dziekuje za odpowiedz!

    OdpowiedzUsuń
  16. witam mój wynik to 0,02 czy jest jakakolwiek szansa na ciążę mam 38 lat pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. witam, czy parametry badan amh się zmienily?w 2012r robiłam te badanie i wynik 0.91 a kilka dni temu odebrałam wynik ponownego badania i 1.7, dodam ze suplementowałam się w ostatnim czasie wit.d, ktora rzekomo "pomaga"....proszę o info

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzień dobry, mam prośbę, czy mogłaby Pani zamieścić normy podane przez laboratorium?
    Będę bardzo wdzięczna,
    Olga

    OdpowiedzUsuń
  19. czy amh 3,19 jest w normie?

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam Pani,
    Dzis odebrlam wyniki AMH 0,6....4miesiaca temu byl 0,2. Wszystki badania w normie, jajeczkuje, robilam stymujacje, i nic...Jestem po poronieniu 2lata temu, i z tego czasu wszystkie starania marne. Myslimy wybierac sie na In vitro, czy mam szanse chociaz maliutka? Skoczylam 32lata, malo sie nie zalamie(((( Dziekuje z gory, Natalia

    OdpowiedzUsuń
  21. dziewczyny lekarz napisał dziś do mnie maila, że prolaktyna 14,24 a AMH 4,9 ng/ml i nic więcej. Mam się czym martwić? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam. Lekarz stwierdził ostatnio zbyt małą liczbę pęcherzyków antralnych (prawy jajnik 4, lewy 5-6), powiedział, że rezerwa jajnikową może być obniżona i zalecił badanie AMH. Wynik 2,24. Jak się ma jedno do drugiego? Czy powinnam.się martwić?

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam. Mam 45 lat i chcę zajść w ciąże. Wykonałam badania na własną rękę w 11/2015r w 23 dniu cyklu (faza lutealna):
    AMH 1,2 ng/ml
    LH 6,7 mlU/ml
    FSH 2,0 mlU/ml
    Estradiol 78,3 pg/ml
    Progesteron 5,92 ng/ml
    Prolaktyna 683,3 ulU/ml
    Po bromergonie prolaktyna spadła do 119,7 ulU/ml - badanie w 10 dniu cyklu 02/2016r.
    Teraz ginekolog przepisał mi clostilbegyt na wywołanie owulacji, od 3 do 7 dnia cyklu przez 2 miesiące.
    Wiem-ciążą w moim wieku to nie standard i że są osoby które to krytykują, ale jeżeli jest szansa to chcę to wykorzystać. "Lepiej późno niż wcale"
    Proszę o kilka słów na temat wyników.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz super wyniki. Widac ze menopauza daleko. Powodzenia szanse na ciaze sa duze :)

      Usuń
  24. Mam 43 lata od 6 lat staramy się o dziecko i nic,wyniki mam idealne,jajowody drożne, przyczyną niepłodności nieznana.Wiem,że przy takim poziomie prolaktyny ,jak u Pani są mniejsze szansę na zajście.Ja mam 11 i nic :(

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam mam 23 lata
    Estradiol (III) 60,5 pg/ml
    FSH 6,12 mIU/ml
    LH 20,4 mIU/ml
    AMH 22,10

    czy amh nie powinno być dużo niższe, jak to interpretować?

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam,
    Mam 30 lat i moje wyniki:
    AMH 0.09
    Fsh 33.4
    Proszę o informację czy mam szanse na ciąże dodam że cykle mam co 42 dni

    OdpowiedzUsuń
  27. Pani Majko, czekamy na sprawdzone odpowiedzi. Tyle domysłów i obaw w nas drzemie - proszę nam pomóc.
    Dzisiaj odebrałam swoje wyniki - 35 lat:
    AMH - 0,58
    FsH - 9,4
    LH - 3,2
    TSH - 1,01
    FT3 - 3,72
    Proszę o wsparcie - jakie działania podjąć - czy szukać specjalisty w zakresie leczenia niepłodności czy pogłębić badania - 2,5 roku starania się o dziecko, 5 lekarzy.
    Coraz mniej wiary...

    OdpowiedzUsuń
  28. Dlaczego nie pojdziecie z tymi wynikami po prostu do lekarza? Forum internetowe nie Hearn sprawdzonym źródłem informacji, każdego powinno się badać indywidualnie a przede wszystkim trzeba zbadać płodność partnera.

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam.moj wiek to 23 lata. Moje amh wynosi 1,16. Od roku sie staramy o dzidziusia i nie wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam mam 28 l. Moje amh wynosi 5.16 czy to jest powód do niepokoju?

    OdpowiedzUsuń
  31. Mam 40 lat i moje Amh wynosi 3,20. Czy powinnam się martwić?

    OdpowiedzUsuń
  32. Cześć. Mam 38 lat.Moj wynik Amh to 0,43 ng/ml. Czy to jest bardzo słaby wynik, czy ma jeszcze szansę na zajście w ciąże? Proszę o pomoc. POZDRAWIAM.

    OdpowiedzUsuń
  33. Anonimowy Cześć mam 39 lat i wynik a my 0,78 czy w ciągu 3 mięsięcy może spaść boję się bo chciałabym dziecko

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam. Mam 32 lata wykonalam badanie AMH w 4 dc moj wynik to 6,38 co oznacza ? Czy jest szansa na ciąże

    OdpowiedzUsuń
  35. Z tego co rozumiem, badanie AMH nie ocenia bezpośrednio rezerwy jajnikowej, tylko poziom hormonu, który z nią KORELUJE, a to już duża różnica, różne czynniki mogą na niego wpływać i nie ma to bezpośredniego przełożenia na stan rezerwy jajnikowej..

    OdpowiedzUsuń
  36. 20 yr old Senior Developer Xerxes Ruddiman, hailing from Sault Ste. Marie enjoys watching movies like Not Another Happy Ending and Water sports. Took a trip to Tsingy de Bemaraha Strict Nature Reserve and drives a Impala. sprawdz tutaj

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © Czekając na bobasa